Det er nå du må synes i google-søk

Illustrasjonsbilde av stiger opp i skyene. Slik kommer du høyere opp på google-søk

Ekstra viktig å synes i google søk

Når noen gjør et google søk på ditt vare- og tjenestespekter, er de allerede i kjøpsmodus. Derfor er det ekstra viktig å være synlig på google. Bli bedre kjent med Panda, Penguin og Hummingbird, tre av googles viktigste algoritmer. Vet du hvordan disse ‘tenker’, kan du få hjemmesiden din til å klatre oppover i søkeordsresultatene.

Bruk synonymer på nettsidene

Algoritmen Hummingbird gjør at Google bedre forstår språkets innhold. Enkelt forklart, så kobler den sammen synonymer. For eksempel skjønner den at rabatt, salg og billig er omtrent det samme som tilbud og kan derfor vise deg tilbud på jakker, når du søker etter billige ytterklær. Derfor er det også lurt å bruke synonymer på de stedene Google snuser etter hva siden din inneholder. For eksempel i description, overskrift, lenketekst, i tekster som ingress, brødtekst og menyvalg og i alternativ tekst på bildene.

Trenger du hjelp med innhold, SEO, Søkeordsannonser eller google displayannonser?

Send oss en mail. Eller send et skjema via kontaktsidene her.

Design nettsiden for blinde

Et godt tips når det kommer til webdesign er å legge til rette for at nettsiden skal kunne leses av en blind person. Den blinde skal kunne skjønne hva siden handler om via å få opplest bildeteksten, titlene og ingressen og personen skal skjønne hva avsnittene handler om gjennom beskrivende mellomtitler og så videre. Lenkene må også være fullt ut forståelige. Grunnen er at søkemotorene er blinde, så hvis ikke en blind person kan lese innholdet på nettstedet ditt, kan heller ikke Google det. Ny nettside? Send oss en mail

Visuelle søk med Google lens

En annen grunn til å bruke alternativ tekst i bildene, er at flere og flere bruker bildesøk til å lete opp produkter de er på jakt etter. Google lens kan søke opp lignende produkter når brukeren tar et bilde av for eksempel en jakke. Da finner søkemotoren frem til og presenterer brukeren for lignende klesplagg. Uten gode alternative bildetekster, vil ikke dine produkter bli vist i et slikt søk. Trenger du bilder til nettsiden? Send en mail.

Gode lenker

Algoritmen Penguin putter sider med dårlige lenker nederst i bunken. Før kunne du nemlig oppnå høyere rangering ved å opprette tulle-nettsider og lenke til hjemmesiden din fra disse. Den gang ga massevis av lenker høyere plasseringer, helt ukritisk. Vi kan love deg at Google er langt fra ukritisk lenger. Har du meningsløse lenker, havner du bakerst i visningskøen. Derfor er det bare en ting å gjøre: slett, slett, slett! Så er det å sette seg ned, tvinne tommeltotter og håpe at siden din hopper oppover i neste indeksering (for denne indekseringen skjer visstnok ikke like ofte som de andre).

Publiser bare innhold av høy kvalitet

Den aller viktigste å ta hensyn til, mener vi, heter Panda. For algoritmen Panda handler om godt innhold, som vi også er genuint opptatt av. Panda sørger rett og slett for at kvalitetssider rangerer over dårligere nettsider. For målet til Google er kun en ting: Å sørge for at brukerne finner nøyaktig det de leter etter og ikke masse annet tull. Kvalitetsnettsteder blir derfor vist før dårligere sider og rett ut dårlige nettsteder kan risikere å ikke bli vist til noen. Og det gjelder uansett om du prøver å betale deg opp med Google Ads. De beste og mest relevante nettsidene betaler absolutt minst for hvert eneste klikk, de aller dårligste får kanskje ikke visninger i det hele tatt. Trenger du google-ads eller godt innhold? Send en mail her.

Googles egne kvalitetskrav til innhold

Storybold gir deg her en oversettelse av listen som Googles egne utviklere bruker som kvalitetsrettesnor, når de skriver koder som skal sniffe opp godt innhold. Bruk disse spørsmålene til å vurdere kvaliteten på nettsiden din eller en artikkel som skal publiseres på hjemmesiden.

  • Kan du stole på informasjonen som er presentert i denne artikkelen?
  • Er artikkelen skrevet av en ekspert eller en entusiast som kjenner temaet godt, eller er den mer overfladisk?
  • Har nettstedet ditt dupliserte, overlappende eller overflødige artikler om samme eller lignende emner med litt forskjellige søkeordvarianter?
  • Vil du være komfortabel med å gi kredittkortinformasjonen din til dette nettstedet?
  • Har artiklene stave-, stilistiske- eller faktafeil?
  • Er emnene skrevet med tanke på faktiske interesser hos nettstedets lesere? Eller er innholdet kun generert for å prøve å rangere godt i søkemotorene?
  • Tilbyr artikkelen særegent innhold eller unik informasjon, originale utredninger, ny forskning eller frittstående analyser?
  • Gir siden betydelig verdi sammenlignet med andre sider i søkeresultatene?
  • Hvor god eller omfattende er kvalitetskontrollen på innholdet?
  • Beskriver artikkelen begge sider av en sak?
  • Er nettstedet en anerkjent autoritet på sitt område?
  • Blir innholdet masseprodusert av, eller outsourcet til, et stort antall publisister? Eller er innholdet spredt utover et stort nettverk av nettsteder, slik at individuelle sider, artikler eller nettsteder ikke får så høy oppmerksomhet eller vedlikehold?
  • Ble artikkelen redigert godt, eller virker den slurvete og rasket sammen?
  • Vil du stole på informasjon fra webstedet hvis du har et helserelatert spørsmål?
  • Tenker du på nettstedet som en solid og trygg kilde når noen nevner det med navn?
  • Gir denne artikkelen en fullstendig eller omfattende beskrivelse av emnet?
  • Inneholder denne artikkelen innsiktsfull analyse eller interessant informasjon som ikke er åpenbar?
  • Er dette en side du vil bokmerke, dele med en venn eller anbefale?
  • Har sidene for stor andel annonser som distraherer eller forstyrrer hovedinnholdet?
  • Kunne du forvente å se denne artikkelen i et trykt magasin, leksikon eller bok?
  • Er artiklene korte, svake eller mangler den nyttige detaljer på en aller annen måte?
  • Er webstedet produsert med stor møye og med finesser? Eller er den ikke så grundig?
  • Vil brukere klage hvis de ser sider fra denne websiten?
Kilder:

https://webmasters.googleblog.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html

https://moz.com/blog/google-algorithm-cheat-sheet-panda-penguin-hummingbird

Still gjerne spørsmål til vårt google-team:
Daglig Inger Marie Spange i Storybold
Inger Marie
Spange
Daglig leder | tekstforfatter

inger.marie@storybold.no
913 40 591

nyJohan
Johan B.
Johnsen
 Strateg | tekstforfatter

johan@storybold.no
481 17 888

carina02_web
Carina Custovic-Mælen
Informasjons-
designer

carina@storybold.no
481 17 888