Bytte navn på bedriften?

Bytte navn på bedriften? Her har du noen retningslinjer

Å skape et nytt og godt fungerende firmanavn er ikke alltid enkelt og konsekvensene av velge feil kan være alvorlige. «The right name can make your company the talk of the town. The wrong one can doom it to obscurity and failure», sies det.

En reklamekampanje eller en brosjyre har begrenset levetid og tabber kan rettes opp ved neste korsvei. Men et firmanavn vil henge ved selskapet i lang, lang ftid fremover. Både på godt og vondt. Vi har her funnet frem til seks grunnmurer som et firmanavn kan bygges på.

Ønsker du et uforpliktende møte med oss? Send oss en mail på hei@storybold.no

1. Nasjonale navn

Noen store, tradisjonsrike selskaper og foreninger bærer navn som automatisk gir dem autoritet, troverdighet og tyngde. Som gir deg følelsen av at de har en hel nasjon i ryggen, slik som Svenska Kullagerfabriken,British Airwaysog American Express. Og her i landet har vi Store Norske Spitsbergen KulkompaniNorsk Hydro og Det norske Veritas.

Det finnes en haug med selskaper med Norsk i navnet sitt. Men det er liksom ikke samme svungen over navn som Norgesgruppen eller Den norske Bank, selv om begge egentlig har størrelse og pondus nok til å kunne forsvare denne typen navn. Det kreves noe ekstra for å sette i gang nasjonalfølelsen vår. Og mangler den, kan et slikt navn bli litt patetisk. Så å putte Norsk i navnet er i utgangspunktet ikke noe vi anbefaler.

2. Lokale stedsnavn

Enkelte bedrifter henter navnet sitt fra stedet eller byen de hører hjemme. Som hos Oslo SportslagerDet Stavangerske Dampskibsselskabog Fredrikstad Flyttebyrå. Her er ikke kravene til størrelse og verdighet på langt nær den samme som i punktet over, men storparten av virksomheten bør være tilknyttet stedet de har hentet navnet fra. Slike navn oppleves som trauste, lite innovative og er begrensende hvis firmaet skal vokse eller flytte på seg. Så styr gjerne unna disse også.

3. Eiers navn eller familienavn

Kan du slå i bordet med et velrenommert og respektert familienavn, vil dette uten tvil bidra positivt til bedriftens generelle omdømme. For det er jo unektelig sus over navn som Treschow-FritzøeLøvenskiold-VækerøFerner JacobsenRieber & Søn og Steen & Strøm. Heter du noe ganske alminnelig som Larsen, Olsen og Hansen er det klokt å velge en annen strategi.

4. Navn beskriver virksomheten

Det er slett ikke uvanlig å velge et firmanavn som beskriver virksomheten og bransjen de er i. Gode eksempler her er PlantasjenG-sport,Theatercaféen, Christiania GlasmagasinRørleggervaktaog ByggMakker. Disse navnene levner ingen tvil om hva som er bedriftens hovedvirksomhet. Spørsmålet blir da om for eksempel Bakeriet, Motebutikken eller Elektroverksted er riktige valg. For disse er litt kjedelige og alminnelige. I Oslo og Akershus finnes det for eksempel nærmere 1000 firmaer der Elektro inngår i navnet deres.

5. Forkortelser

Stadig flere selskaper og organisasjoner har navn som består av to eller flere forbokstaver hentet fra det opprinnelige navnet deres. Eksemplene er mange, og blant de mest kjente er VG (Verdens Gang), LO (Landsorganisasjonen), NHO(Næringslivets Hovedorganisasjon), IBM (International Business Machines), 3M(Minnesota Mining and Manufacturing), ESSO (Standard Oil), BP (British Petroleum) og IKEA (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Elmtaryd er gården der Kamprad ble født, og Agunnaryd tettstedet der gården ligger). Har du en god forkortelse, kan dette fungere bra.

6. Fantasinavn

Den siste gruppen er navn som har oppstått av ren fantasi. Noen av dem har ingen betydning i det hele tatt. Kodak er et klassisk eksempel her. Det samme er Swix. Andre har hentet sine fantasirike navn fra teknikk eller natur, slik som MicrosoftScalextricKiwiLotus og Snøhetta.

Les her om hvordan det gikk da Lønne skiftet navn til Kymar

Ønsker du et uforpliktende møte med oss? Send oss en mail på hei@storybold.no