Coloplast

Magasin_mockup

COLOPLAST

KUNDE: Coloplast Norge AS

OPPDRAG: Kunnskapsbyggende kampanje for Coloplasts produkter

KANAL/VIRKEMIDDEL: Printannonser, innlegg på Coloplasts facebooksider og hjemmesider.

OPPDRAGSBESKRIVELSE: Coloplast markedsfører sykepleieartikler, blant annet innen stomi og kontinens. De er opptatt av at produktene deres skal gjøre hverdagen enklere for dem med medisinske behov innenfor disse områdene. Dette er gjerne mennesker som av en eller annen grunn har mistet førligheten i underlivet og dermed ikke lenger har kontroll på mage og tarm. Coloplasts produkter er utviklet i tett samarbeid med brukerne, og de har lykkes å skape produktfordeler som i mange tilfeller overgår konkurrentenes. Problemet er at leger og helsepersonell i sin travle hverdag ikke klarer å holde seg oppdatert på hva som skjer av produktutvikling på dette området. Derfor må pasienten selv ta initiativ dersom han vil bytte til et bedre produkt. Oppgaven til 07 Moss var å gi brukere – og deres pårørende – bedre kjennskap og kunnskap til Coloplasts produkter og produktfordeler.

STRATEGI/IDÉLØSNING: På hjemmesidene sine tilbyr Coloplast gratis produktprøver. Men hvis brukerne først er blitt vant til en type produkt, har de lett for å holde seg trofast til dette. Selv etter at bedre alternativer er kommet på markedet. For å få disse i tale, valgte vi å presentere historiene til brukere som til tross for sine handicap er meget aktive og engasjerte mennesker. Vi lot disse idolene være sannhetsvitner for Coloplasts produktfordeler, fremfor å presentere kalde tekniske data og fremheve Coloplasts fortreffelighet. Vi utarbeidet i alt fem tema til printannonser, innlegg på facebook og på Coloplast hjemmesider.

RESULTAT: Coloplast melder at de er meget godt fornøyd med kampanjen. Den har resultert i sterk økning av besøk på nettsidene deres, og antall bestilte produktprøver har økt betraktelig. De er derfor optimistiske til at dette på sikt vil føre til økt salg av de aktuelle produktene deres.