Dette gjør ditt brand gjenkjent

Slik skaper du gjenkjennelse

Slik blir ditt brand gjenkjent

Her får du noen tips til hvordan du øker sannsynligheten for at ditt brand og merkevare skal bli gjenkjent og husket.

Pay off

En smart pay off er noe som kanskje fester seg lettere enn intetsigende pay-offer som Elektra – en investering i kvalitet. Da synes vi Evergood – litt dyrere for smakens skyld, Rema 1000 – det enkle er ofte det beste, og Coop – litt ditt, Nike – just do it, og Apple – think different, er langt å foretrekke.

Skal du ha en pay off bør den gi et kundeløfte. Det holder ikke å putte på ord som ‘smartere’ eller ‘kvalitet’. Det er noe alle kan si. Dessuten går slike klisjéord inn det ene øret og ut det andre. En annen ting er at en pay off må treffe oss i hjertet, det må understreke vår virkelighetsoppfattelse av brandet. ‘Et lite stykke Norge’ eller ‘Lyden av Norge’ er ikke generalisert og noe alle kan si. Jeg regner med at du husker hvilke som eier disse pay offene også? Noe som beviser at en god pay off kan gjøre det enklere å både gjenkjenne og huske et brand og en merkevare. Så igjen, dette bør du bruke litt tid på, for de beste pay offene kan leve inn i evigheten.

Konsept – hva vi sier og hvordan

Dette handler om hvordan du velger å henvende deg til dine kunder, hvordan du overbringer et budskap og om ordene du velger. Bruker du fremmedord for å vise hvor smart du er, eller velger du et enklere språk slik at alle kan forstå deg? Er du formell og distansert, eller nær og uformell? Er du morsom eller seriøs? Igjen handler det om hvem du ønsker å være, hvordan du skal nå inn i hjertene til dine kunder og om å være konsekvent. Og husk: vi husker gjerne humor godt.

Maskot/symbol/mennesker

Telenor har fulgt den samme ‘familien’ gjennom første forelskelse, giftermål, familiemiddager og mye annet. Litt av det samme konseptet finner du igjen i de nye Rema 1000-reklamene, der de stiller opp en high tech familie mot en low tech i ulike sketsjer. Pixar har sin veldig gjenkjennelige og søte lampe. Finn bruker en katt, McDonalds brukte en tid klovnen Ronald McDonald, Esso brukte en tiger. Stratos bruker en blå ku. Poenget er at de kan bygge historier og dermed hukommelse – fordi vi husker historier bedre enn fakta – rundt disse menneskene eller figurene.

Farge

Farge har stor betydning for hvordan folk oppfatter deg, og kanskje også for hvordan de husker deg. Derfor må du velge farger som signaliserer hvem du er og hva du står for, samtidig som de får deg til å skille deg litt ut fra mengden. Så må du bruke disse fargene i markedsføringen for alt de i er verdt i kanskje femti og hundre år fremover i tid. De mest konsekvente vinner alltid.

Rødt er i øyenfallende, og de som kan litt fargelære vet at rødt, hvitt og svart er den sterkeste og mest dramatiske kombinasjonen. Noe nazistene visste å benytte seg av. Dessverre. Med en gang vi skal tenke på farge i forbindelse med en visuell profil, så tenker vi ofte på Coca-Cola. Andre røde logoer er Norwegian, One Call, Meny, Tine, Nav, Arbeiderpartiet og gamle NSB. Vi tenker også på Evergood, selv om det er kaffeposene og ikke logoen som er rød.

Det betyr ikke at du absolutt må ha en rød logo. Andre fargesterke logoer er Ark, Shell, Esso og Statoil (den gamle logoen), Amnesty International og Ikea. Og noen utmerker seg i kun svart, som Apple, Nike, Chanel og World Wildlife fund.

Tenk gjennom dette:

Hvem er du? Det er kanskje ikke så dumt å velge blått hvis du er en bank (Nordea, Sparebank 1, Handelsbanken og Danske bank), eller hvis du er et forsikringsselskap (if). Det er bare litt kjedelig. Det er en farge som borger for trygghet, trausthet og lite moro. Handler forretningsideen din om å ta vare på mennesker, kan fargepaletten med fordel gå over i varmere toner (Nav, Arbeiderpartiet, LO, Parat, Røde kors)

Hva ønsker du å signalisere? Hjemmelaget brød passer for eksempel godt i brune papirposer og sammen med en visuell profil i jordnære toner. Mens industri og kraft må ha mer styrke og klarhet i seg. Tenk igjennom hva du ønsker å utstråle. Er det for eksempel styrke eller omsorg? Seriøsitet eller lekenhet? Uansett, vær varsom med kombinasjonen av rødt og gult, som vi oppfatter som ‘billig-farger’. Det vil si at vi ikke forventer stort av produktene annet enn at de er rimelige (Brio, Coop Extra, AJ produkter og Bygger’n)

Uniform eller modig? Skal du tørre å skille deg litt ut fra konkurrentene eller være helt lik? Du må ikke være blå for å drive bankvirksomhet. Du kan gjerne være litt grønnere (DNB) eller rød (Santander). De fleste matvarekjedene hadde på et tidspunkt fargene blått og/eller rødt i profilen sin. Kiwi skiller seg derfor ut fra disse ved å være grønn. Siden Hertz hadde fargene gul og svart, valgte Avis rød. Det er lov å tenke nytt og utradisjonelt.

Mønster

For å skape en gjenkjennelse kan man bruke et mønster. Du gjenkjenner for eksempel bølgen til Coca-Cola med en gang du ser den. Norges Birøkterlag bruker bikubemønsteret på sine honningbokser. Louis Vitton har laget et mønster av logoen sin. Andre som har gjort en stil eller et mønster om til merkevarer er Marimekko og Burberry.

Font

De fleste bruker ganske androgyne og enkle fonter. Og om man bruker en spesiell font i logoen, gjør man det kanskje ikke ellers i annen kommunikasjon. Ikke så dumt, når noe også skal være lesbart. Harley Davidson bruker ikke logofonten i headingene på annonsemateriellet sitt, men de bruker ganske fete, kule fonter som passer til brandet sitt. Du kan bruker fonter som et statement, slik Harley Davidson gjør, til å skille deg litt ut eller til å skape litt varme. F.eks bruker Coop en skriveskrift i ‘litt ditt’, noe som tilfører varme til den blå og litt sterile logoen.

Musikk

Du husker sikkert Breletts Na-nannanaana-nanna, Lindex med We are family, Zavanna med Z. DNBs kampanje for ‘Hun investerer’ bruker Beyonces Who run the world. En jingle eller fast bruk av en sang, kan få oss til å lettere huske et budskap eller en merkevare.

Noe som skurrer

Vi mennesker har lett for å både overse og overhøre det som er for perfekt (det er jo sååå kjedelig), mens vi biter oss merke i alt som er ‘feil’. Det kan være én av grunnene til at så mange husker Ryds bilglass – vi skal rydse opp (grøss). Vi kan hate den, men vi husker den likevel. Eller ‘Du kommer deg ikke frem sånn helt uten Widerøe’. Som vi synes er et morsomt ordspill. Men her er det lett å tråkke feil. Den innlagte ‘feilen’ bør være elegant og ikke til skade.

Stil og feel på bilder

Kanskje bildene dine skal ha et blåskjær, et brunskjær, bikke over mot rosa eller til grønt, være retro eller hypermoderne. Eller skal bildene dine inneholde elementer med visse fargekombinasjoner? Som oransje puter og blå vaser eller lignende. Harley Davidson bruker gjerne svart/hvitt bilder eller bilder med en nedtonet fargepalett. Hvilke mennesker skal bildene dine inneholde og hva slags humør skal de være i? NRK bruker ofte en blå ball i sine egne ‘reklamesnutter’, TV Norge har sin boks og TV2 setter sin logo ute i naturen. Alt dette kan være med å bygge opp din gjenkjennelighet.

Eksponering

Ingen husker deg hvis de aldri ser eller hører deg. Derfor må du være der ‘ute’ hele tiden, så mye du kan. De vi husker best har vært der lengst og veldig ofte på både print, radio og digitale flater. Facebook, Instagram og Snapchat er forholdsvise rimelige reklamekanaler. Men ikke glem at annonsering i printmedier gir deg større troverdighet – vi stoler mer på alt som står på trykk, også annonser – og at radioreklame kan trigge hukommelsen på en litt annen måte. Spør gjerne våre medierådgivere om råd.

Det aller viktigste du kan gjøre: Vær konsekvent over lang, lang tid.

Ta kontakt med en av våre strateger:

Daglig Inger Marie Spange i Storybold
INGER MARIE
Daglig leder / tekstforfatter

inger.marie@storybold.no
913 40 591

JOHAN
Strategisk rådgiver / tekstforfatter

johan@storybold.no
481 17 888