Hva du sier, hvordan og hvorfor bygger merkevarer og øker salg

Hva du sier, hvordan og hvorfor bygger merkevarer og øker salg

 

Vil ikke kundene kjøpe produktet ditt? Det er ikke utenkelig at det kan skyldes opplevelsen du skaper eller ikke skaper. Disse tre punktene kan hjelpe deg litt på vei.

 

1. Kunnskap

For at merkevaren din skal være den første kundene dine tenker på (top of mind) eller for at de skal ta en kjøpsavgjørelse, trenger målgruppen din mye mer enn bare kjennskap til merket ditt. De trenger kunnskap. For å overføre kunnskap, må du jobbe med konseptet. 

Det viktigste med et innholdskonsept er:

  • Hva du sier.
  • Hvordan du sier det. 
  • Hvorfor du sier det.
  • Konsistens (sammenheng og ensartethet over tid).

Du skal heller ikke undervurdere viktigheten av et godt designkonsept. Riktig innpakning gir gjenkjennelighet og hjelper kunden til bedre å forstå innholdet i konseptet (altså det du sier). Her vil vi berømme Evergood. De har brukt samme budskap siden starten på 50-tallet. Designet på pakningene er riktig blitt modernisert og oppgradert, men ikke mer enn at du kan gjenkjenne merkevaren fra år til år. Gullkoppen og ‘litt dyrere for smakens skyld’, sammen med bruk av kjente skuespillere i reklamene, er gjennomgående elementer i merkevarebyggingen.

 

2. Metaproduktet

Det er enda én ting til som avgjør om du får en fast kunde eller ikke, og det er metaproduktet. 

Metaproduktet til Coca-Cola er alt Coca-Cola er, bortsett fra den svarte væsken inne i flasken, altså selve produktet. Coca-Colas metaprodukt er flaskefasongen, logo, fargebruk, valg av musikk, slagord og mye annet. Metaproduktet for din merkevare er det du selv som har full kontroll på. Du kan bestemme hvordan alt dette skal være for ditt produkt.

Hvilken verdi merkevaren har, er det forbrukerne som bestemmer. 

Du har sikkert hørt om bilmerket Lada, som i sin tid ble solgt her i Norge. Alle i målgruppen hadde hørt om Lada. Og alle hadde nok kunnskap til ikke å velge å kjøpe det bilmerket. Det russiske bilmerket kom aldri over 1% markedsandel. Uansett hva de gjorde med oppmerksomhet eller konsept, så hjalp det ingenting. Det var i midlertid et bilmerke som gjorde det enda dårligere. Nemlig Skoda.

Men i 2017 oppnådde Skoda en markedsandel på 5,2%. De slo dermed Ford med sine 4,7%. Om kort tid puster de kanskje nestemann på lista i nakken, nemlig Mercedes-Benz som oppnådde en markedsandel på 7,4%

Å bevege seg fra absolutt lavstatus til å bli en merkevare å regne med, er en bragd. Som avisa Nordland skrev: … på mirakuløst få år har (Skoda) forvandlet seg fra en øst-europeisk “vits” til en fabrikk som produserer biler som folk vil ha. 

De skriver videre: Når du setter deg bak rattet i Skoda Octavia, så skjønner du hvorfor. Førermiljøet virker både skikkelig og eksklusivt. Fargevalg og materialvalg er bra. Knapper og brytere virker solide. Setene er komfortable.

Da kjente og solide Volkswagen AG kjøpte opp bilmerket, fikk ikke bare Skoda større troverdighet, men hele metaproduktet ble også forandret, med bedre knapper, farger, materialer, karosseridesign og mye annet. 

 

3. Produktet

Her er det riktig å nevne at selve det tekniske produktet ble forbedret en god del også. Og det er ingen tvil om at et produkt må være godt nok til å møte kjøperens rasjonelle krav. Som at bilen skal starte, virke over en gitt tid og ikke ruste opp i dette tidsrommet.

Til sammen sanner disse tre punktene selve opplevelsen av ditt produkt og opplevelsen du skaper – eller ikke skaper – rundt selve produktet, påvirker kjøpsprosessen enten positivt eller negativt.