Ingeborgnettverket

IOT_0800

Ingeborgnettverket

KUNDE: Ingeborg-nettverket

OPPDRAG: Holdningskampanje for rørleggerbedrifter og for å få jenter inn i byggenæringen.

KANAL/VIRKEMIDDEL: Film til bruk i sosiale medier, annonser i utvalgte fagblad.

OPPDRAGSBESKRIVELSE: Vi leste tilfeldigvis en artikkel om at rørleggerjentene havner bakerst i jobbkøen. Enda mange av de var flinkere enn gutta. Vi tenkte straks at her trengs det en holdningskampanje, og tok kontakt med Ingeborg-Nettverket, som er en forening for jenter i rørbransjen.

STRATEGI/IDÉLØSNING: Overfor rørbransjen var strategien å motbevise eksisterende holdninger. Det ville vi gjøre gjennom å fortelle historier om bedrifter som har hatt stor suksess ved å ansette kvinnelige rørleggere. Vi fant frem til en bedrift i Drammen som aldri hadde ansatt kvinnelige rørleggere før. Så ansatte de Mia. Etter det ville de ansette flere. For de hadde aldri hatt en så god lærling som henne.

Overfor jenter som vurderer å utdanne seg innen byggfag, lot vi Iselin fortelle sin historie: Hun har aldri har angret på at hun utdannet seg som rørlegger. Hun gikk rett ut i betalt jobb, og påstår det er lettere å jobbe som rørlegger enn som hjelpepleier. Rørleggeryrket har også gitt henne store karrieremuligheter.

For begge prosjektene lagde vi filmer, tekster til landingsside, printannonser som ble promotert gjennom rørfag og pressemeldinger.

Til høsten starter vi opp med del 3 i denne kampanjen. Den skal igjen fortelle en suksesshistorie om å ansette jenter i rørbransjen.

RESULTAT: Kampanjen om Mia nådde ut til 40 244. Det var totalt 13 933 som så absolutt hele filmen.
Vi kjørte først en A/B test mot et speilbilde av medlemmene i Ingeborgnettverket.
Vi gikk videre med kampanje A, da den oppnådde best resultater. Den kjørte vi ut mot både Ingeborgnettverkets medlemmer og en speiling av disse. Angående filmen om Iselin er ikke den ferdig promotert.