Kampanje for Coop

Kampanje for Coop

Kunde: Coop / Änglamark

Når: April 2024

Hvorfor: Vi kom opp med en idé som Coop kjøpte

 

Alt startet med et mandagsmøte der vi diskuterte mulige kontakter og ideer. Randi, vår optimistiske og engasjerte prosjektleder foreslo et møte med Coop. Vi måtte bare finne på en god idé først, forteller daglig leder Inger Marie Spange.

 

Vi gjorde research og syntes at Änglamark var et spennende varemerke med økologiske produkter, og det å kommunisere bærekraft er noe som ligger vårt hjerte nært. Vi mente også at varemerket hadde et enda større kommunikasjonspotensiale og at det var mulig å øke både kjennskap og kunnskap.

 

Hjelper vanskeligstilte familier

– Røde Kors og Coop Norge samarbeider for å gi barn i økonomisk vanskeligstilte familier muligheten til å delta i fritidsaktiviteter. Midlene kommer fra Coops økologiske serie Änglamark. En holdning og en profil som passet oss godt og som vi kunne bygge videre på, forteller hun.

 

Visualiserte fravær

– Det fikk meg til å tenke på hvor urettferdig verden kan være, mimrer Art Director Tore Braathen.

– Jeg tenkte spesielt på barn som ikke har råd til fritidsaktiviteter som fotball, musikk eller kunst. En dag så jeg en tom knagg blant fullt garderobeutstyr, som ga meg en idé. Den tomme knaggen symboliserte et barn som ikke kunne delta på grunn av økonomi.

– Jeg bestemte meg for å bruke dette bildet som en kraftfull metafor. Den tomme knaggen representerer et barn holdt tilbake av økonomiske hindringer, et barn som kunne ha blitt en stor idrettsstjerne, kunstner eller musiker. Vi mister ikke bare deres potensial, men også gleden og utviklingen som kommer med fritidsaktiviteter, sier Tore som dermed designet og tok bilder til to annonser, en med fotballtrøyetema og en med ballettsko-tema.

 

Fikk tilslag over bordet

Allerede på første møte på hovedkontoret til Coop, fikk Storybold tilslag. Merkevaresjef Per Olav Andersen, syntes det var en flott idé som kommuniserte budskapet godt. Så dermed kjøpte han like godt ideen, teksten, bildene og de to ferdige annonsene. Det syntes vi var veldig stas.

 

Kampanjeidé vi solgte til Coop