Nyhetsbrevets suksess avhenger av at du forstår målgruppen din. I stedet for å tenke på hva du har lyst til å fortelle, vær opptatt av hva målgruppen din kan ha nytte av å vite eller lære. Vi gir deg noen tips og ideer til hva et nyhetsbrev kan inneholde.
Kort oppsummert: Sørg for å gi verdifull informasjon som appellerer til målgruppens behov og interesser. Dette kan inkludere bransjenyheter, trender, forskning, case-studier, og beste praksis.
Produkt- eller tjenesteoppdateringer
Hold mottakerne informert om nye produkter, tjenester, verktøy eller funksjoner som din bedrift tilbyr. Dette kan bl.a. oppleves som nyttig fordi de
a) digger dine produkter og ønsker seg flere av dem
b) det er noe de kan supplere til tidligere kjøp, som f.eks. tilbehør
c) ser at du kan levere flere tjenester som de trenger
d) holder seg oppdatert
Kundehistorier og suksesshistorier
Inkluder eksempler på hvordan andre kunder har oppnådd suksess ved å bruke dine produkter eller tjenester. Dette hjelper med å bygge tillit og viser muligheter.
Alle elsker gode historier i alle former. Kjennetegnet på en god historie er at den fortelles av et menneske, til et menneske og den handler om et menneske. Bedriften din har helt sikkert mange gode historier som kan fortelles, som oftest trengs det bare litt hjelp av oss til å dramatisere dem.
Gode historier kan fortelles av:
• Kunder
• Leverandører
• Samarbeidspartnere
• Egne ansatte
La kundene fortelle hvorfor de er fornøyde med en tjeneste eller produkt eller om hvor raskt dere ordnet opp da noe gikk litt utenom planen. Har dere løst et problem, levert noe uten om det vanlige, over forventning, på en utradisjonell måte eller lignende, kan dette bli helt supre historier.
Samarbeidspartnere og leverandører kan fortelle om hvor seriøse dere er, at dere alltid ordner opp, det er aldri noe tull, at dere har massevis av kunnskap og lignende ting.
Les: Endret kundenes oppfatning gjennom å fortelle gode historier for Norsk Wavin
Ansatte sitter kanskje på en spesiell ekspertise det er verdt å fortelle om. De kan ha unike produktkunnskaper eller innsikt, har gjort noe særskilt eller er kanskje bare svært grundige i jobben sin.
Hva skjer
Enten du arrangerer dem selv eller om du har funnet frem til noe bra og nyttig for kundene dine, informer om kommende bransjearrangementer, seminarer eller webinarer. Dette gir mottakerne mulighet til å holde seg oppdatert og å kunne delta. Men vær litt nøye med hva eller hvem du anbefaler, slik at det ikke slår tilbake på deg selv.
Eksklusive tilbud
Nå er jeg litt skeptisk til spesialtilbud fordi spesialtilbud nesten aldri er akkurat det. Rett før jeg skrev dette, fikk jeg et nyhetsbrev med tittelen ‘Vi har en gave til deg’. Da jeg åpnet nyhetsbrevet viste det seg at jeg måtte handle for 500 kr for å få en ubetydelig gave. Da ble jeg jo mer skuffet enn glad og det endte med en avmelding, ikke et salg. Men hvis du faktisk gir gaver, spesialtilbud, rabatter eller kampanjer kun til abonnenter av nyhetsbrevet, så kan det oppmuntre til handling og bedre lojaliteten.
Ekspertise og råd
Del kunnskap og ekspertise innenfor bransjen din. Skriv om hvordan man løser vanlige utfordringer, gi tips og triks eller innsikt i alt fra verktøy, programvarer og nyheter som kan hjelpe mottakerne med deres forretningsutfordringer.
• Utforsk for eksempel hvordan sosiale medier og influencer marketing har utviklet seg i din bransje, og hvis det er relevant for din målgruppe, kan du gi tips om hvordan disse kanalene kan utnyttes i deres arbeidshverdag.
• Ta opp hvordan kunstig intelligens og automatisering har påvirket din bransje, og hvordan du har dratt nytte av disse teknologiene eller hvordan kundene dine kan bruke dem.
• Diskuter utvikling av e-handel, mobilbruk, apper, nettsider og andre digitale løsninger som kunden kan ha nytte av.
Visuelle Elementer
Dette sier seg sikkert selv, men bruk visuelle elementer for å gjøre nyhetsbrevet mer engasjerende og visuelt tiltalende.
Her kommer noen idétips:
• By på dere selv, det liker de fleste, i alle fall nordmenn. Vis morsomme bilder fra hverdagslivet eller den stolte medarbeideren som har laget produktet eller som leverer tjenesten.
• Lag en graf eller infografikk av en bransjenyhet. Noen tips her kan være prisendringer, andeler kjøp eller bruk, kvotetall, arealer og områder, sammenligning av data, trender og utvikling over tid.
• Vis bilder – av god kvalitet – av en leveranse eller av kunden som fikk den
• Ekstremt vakre bilder. Det fungerer. Bare spør Instagram.
• Vi mennesker er opptatt av mennesker, så det fungerer alltid. Men prøv å gå litt tettere på og la personen ha ‘øyekontakt’ med leseren.
• Vis en video. Det kan være video av et foredrag, om bedriften, en forklaringsfilm med ‘slik lager du eller gjør dette’ eller ‘slik gjorde vi det’, et kundeintervju, en animasjon som forklarer en prosedyre, et produkt eller en tjeneste, med mer.
Viktig informasjon
Jeg, og sikkert flere med meg, blir utrolig frustrert hvis det ikke er en avmeldings-lenke på nyhetsbrevene eller jeg ikke finner kontaktinformasjon på nyhetsbrev eller nettsider. Gi alltid leserne en enkel måte å kontakte deg på i tilfelle de ønsker mer informasjon, har spørsmål eller vil be om hjelp.
Personalisering
Prøv å personalisere nyhetsbrevet – uten at det blir kleint – ved å tilpasse med navn, spesifikke interesseområder eller tidligere interaksjoner for å gjøre det mer relevant for hver enkelt mottaker.
Hyppighet og Konsistens
Nyhetsmedier er vel blant de få som kan forsvare å sende ut et nyhetsbrev mer enn en gang i uka. En viss konsistens i levering er også viktig for å bygge forventninger. Så velg et intervall som er gjennomførbart for deg, som passer med hvor mye super-duper-kundenyttig stoff du har å by på og som ikke forstyrrer dem unødig. For hvis kunden blir irritert, får du dessverre bare en avmelding.
Programmer
Det er mange måter å lage et nyhetsbrev på. De kan skreddersys i HTML og lastes opp til div utsendelsesprogram eller du kan bruke og tilpasse ferdige templates som de ulike tilbyderne har. Selv har jeg tidligere brukt gratisversjonen av Mailchimp for utsendelser, men har nå gått over til Campaign monitor som jeg synes er ørlite mer brukervennlig.
Det finnes et hav av tilbydere der ute i verden, og jeg kjenner ikke alle. Derfor fant jeg frem til en sammenligning av løsninger, skrevet av Moosend som rater seg selv på toppen av topp 9 (!), men den kan uansett gi deg noen tips: https://moosend.com/blog/email-newsletter-software/
Lykke til med utsendelsen, hilsen Inger Marie