Historien om bedriften som ikke hadde noe å poste på sosiale medier
Nylig var vi hos en bedrift som trodde de ikke hadde så mye å legge ut på sosiale medier. I løpet av knappe 30 minutter fant vi minst 20 nye suksesshistorier, kundecaser og andre nyheter de kunne bruke.
Her er ideene vi fant frem til:
1. En ansatt hadde tatt utdannelse innen bærekraft. Dette er en flott nyhet å dele på sosiale medier, som utad sier noe om bedriftens satsing på bærekraft. Akkurat dette hadde de faktisk tenkt på å legge ut, men de ville først ha klar en strategi om hvordan firmaet skulle benytte denne nye kompetansen. At noen har ervervet seg en ny og viktig kunnskap burde uansett være mer enn nok å feire i sosiale medier. Her trenger man ikke å skrive noe langt, men en liten gratulasjon er i alle fall på sin plass.
2. Når strategien for hvordan man skal bruke bedriftens nyervervede kunnskap er klar, er jo det en super nyhet som kan deles på sosiale medier, i nyhetsbrev, på hjemmesider og kanskje til og med som en pressemelding.
3. I løpet av samtalen kom det også fram at vår kunde kunne vise til flere gode suksesshistorier, der de hadde hjulpet kunden til å forenkle driften og bidra til vekst. Jeg rådet de dermed til å kontakte kunden for å kunne fortelle deres versjon av suksesshistorien – for det er alltid mer troverdig om kundene dine skryter av deg, enn om du gjør det selv. I tillegg til kunden intervjuer vi alltid bedriftens kundekontakt som forklarer hva bedriften konkret har gjort og gjør i slike tilfeller for å skape suksess for sine kunder. Slike historier kan i tillegg brukes i nyhetsbrev, på nettsider, i brosjyrer eller som innholdsmarkedsføring.
4. Dermed hadde vi både innlegg nummer 3, 4 …
5. … og 5 i boks. Antagelig flere også, når de bare for tenkt seg om. For de ville jo ikke ha eksistert såpass lenge om de ikke hadde et utall av disse.
6. Som du skjønner, selskapet har en lang historie og bygget de holder til i har en enda lengre historie. Attpåtil er bygget nylig renovert. Her er det mulig å vise før og etterbilder og fortelle om:
7. Artige funn som ble gjort av håndverkeren under oppussingsarbeidet, hvis de fant slike. Kanskje var det risset inn noen beskjeder i en stolpe? Noe har helt sikkert nesten gått galt, aller de sto fast i et problem, så fant de en løsning og slike ting.
8. Hvordan de ansatte trives i sine nye omgivelser, samt hvor bra arbeidsmiljøet er i firmaet – for det er det, nemlig.
9. Byggets historie før og nå
10. Firmaets historie fra start til nåtid …
11. … arbeidsmetodikker da og nå, kanskje med et KI-perspektiv.
12. Eller hvordan bedriften ser på en fremtid med KI, hva det frigjør av tid for dem selv og for kundene. Rett og slett for å vise at de er fremme i skoa.
13. Så snakket vi videre om miljø og hvordan sosial ansvarlighet bør kommuniseres ut. Og selvsagt støttet denne bedriften flere idrettsklubber og veldedige prosjekter. Og det er jo faktisk et krav i miljøarbeidet at man skal kommunisere sitt miljøengasjement for å kunne påvirke andre til å følge etter.
F.eks. støtter bedriften din et idrettslag kan vi intervjue lederen eller treneren for laget og høre hva en slik støtte betyr. Svarene vi ønsker å komme fram til kan være at støtten bidrar til at de kan sponse medlemskap til de som ikke selv har økonomi til å delta. Eller at dette betyr at alle, uavhengig av økonomi, får tilgang til drakter, treningshelger eller andre ting som berører oss. For det å forhindre utenforskap og bygge opp under lokalsamfunn inngår i FN bærekraftsmål. I tillegg til en å snakke med en representant fra idrettslaget intervjuer vi selvfølgelig daglig leder og bærekraftsansvarlig i bedriften om deres arbeid med FN bærekraftsmål og bakgrunnen for hvorfor det å ta et sosialt ansvar er svært viktig for denne bedriften.
14. Så da var i grunn post 13, 14 og …
15. … 15 i boks …
16. Bedriften har også endret ledelse, dette burde selvsagt kommuniseres i sosiale medier og de fleste andre steder.
17. Og de har nylig fått til en veldig god kjønnsbalanse i både ledelse og styre, og det er jo jammen en god historie det også.
18. Så kom samtalen inn på tjenestene de tilbyr, og de har jo masse tips og triks og komme med.
19. Og med det, var post 18, 19 …
20. … 20 …
21. … og 21 i boks. Faktisk fant vi langt flere enn dette også.
Men ikke nok med det. Mange av historiene om bedriftens suksesshistorier og sosiale ansvarlighet kan med fordel postes om igjen i helt bestemte intervaller, for å best feste seg i folks hukommelse.
Les mer om det i artikkelen hvorfor det er smart å gjenbruke kampanjemateriell.
Så nå gjenstår det kun å få plottet alt dette inn i et årshjul, avtale intervjutid, skrive tekstene, ta bilder og video og opprette poster og kampanjer i planleggeren. Og det er et arbeid vi virkelig elsker.
Send meg gjerne spørsmål om markedsføring:
91340591
Bærekraftige tips
- Kurs i krisekommunikasjon og markedsføring
- Hvorfor gjenbruk av kampanjer er smart
- Slik samarbeider vi med Fontenehuset
- Økte kunnskap om bedriften med godt innhold
- Hva skal du tenke på når du skal designe en logo?
- Slik lager du det perfekte magasindesign
- Slik kan du finne ditt designuttrykk
- Skifte navn, logo eller begge deler?
- Skrifttypene forteller hvem du er
- Slik lykkes du på LinkedIn
- Slik skriver du et nyhetsbrev
- Slik lager du virkningsfull kundekommunikasjon