Redesign Feriemagasinet

forside - feriemagasinet

Redesign av magasinet Sørlandssommer

KUNDE: Storybold overtok rettighetene til utgivelsen i 2019

OPPDRAG: Redesign og konseptutvikling

KANAL/VIRKEMIDDEL: Magasin som distribueres på Sørlandet, fra Lista til Risør

OPPDRAGSBESKRIVELSE: Da Storybold overtok retten til å utgi Feriemagasinet i 2019, bestemte vi oss for å gi magasinet et skikkelig løft.

SRATEGI/IDÉLØSNING: Feriemagasinet var ikke et presist nok navn, mente vi. Det var lite avgrensende geografisk og sesongmessig. Vi bestemte oss derfor å finne et navn som hadde mer sommer og sol i seg og hva er vel mer ensbetydende med sommer enn Sørlandet? Med en gang du sier Sørlandet tenker veldig mange strand, krabber, seilbåter og Dyreparken. Det var derfor naturlig for oss å omdøpe magasinet til Sørlandssommer.

Vi syntes heller ikke innholdet hadde en klar nok målgruppe, og artiklene virket litt tilfeldig sammensatt og av ulik kvalitet.
Målgruppen ble avgrenset til barnefamilier, som vil finne flere ting å gjøre når de først tok turen til Dyreparken, hytta eller besøkte slekt og venner i omegnen. I den nye utgaven har vi da også intervjuet personer som kjenner attraksjonene godt og som kan fortelle hvordan de passer for barn. Vi har testet ulike attraksjoner selv, og vår profesjonelle fotograf har tatt mange nye, fine bilder, der barn ofte har hovedrollen.
Formatet var tidligere standard A4, noe som oppfattes som litt traust og kjedelig. For å få et mer magasinpreg på utgivelsen, gjorde vi formatet en anelse lavere og bredere og omslaget har fått matt pp-folie, noe som gjør det godt å ta på og gir en opplevelse av kvalitet.

Tidligere design hadde ingen klar fargeprofil. Det ble brukt alt fra lilla, blått, rødt, oransje og lysegrønt til brunt. Vi avgrenset paletten til mer sommerlige farger som minner om sommerens fantastiske blomster i en rosa-rød nyanse, samt sjø og strandliv i skimrende lyseblått. Dette har gitt magasinet en mer helhetlig karakter. Vi har i tillegg valgt å bruke mer tidsriktige fonter og kombinert en grotesk font med en lett skriveskrift som kan understreke det lette, sommerlige preget. Designeren har også valgt å binde designet og artiklene sammen ved bruk av enkle illustrasjoner, som kan minne om barnetegninger. Dette gir en klar stil og en tydelig adresse til målgruppen.​

RESULTAT: Magasinet fremstår som moderne og tidsriktig med et splitter nytt design, format, navn og innhold, og nå gleder vi oss til å distribuere det til glade feriegjester i hele Norges sommerferieland: nemlig Sørlandet.