Endelig kom vi på reklamefrie dager
Kunde: Landsforeningen uventet barnedød
Oppdrag: Vi er mange som må gjennom det
Kanal/virkemiddel: Reklamefilm for TVN, TV2 og TV3
Oppdragsbeskrivelse: Landsforeningen uventet barnedød tok kontakt da de trengte en film som ga dem bedre synlighet og som kunne vises på reklamefrie dager.
Strategi/idéløsning:
Å miste et barn er en umulighet, det som aldri skal skje. Likevel er det mange av oss som gjør nettopp det. Når et barn dør, mister man det kjæreste man har. I tillegg mister man en uoverskuelig fremtid. Kanskje første dag i barnehagen, første skoledag, første kjæreste, første av absolutt alt. Foreldre opplever at liv, latter og selvfølgeligheter brått blir revet ut av hverdagen deres.
Troverdighet og anstendighet er viktig når dette temaet skal behandles. Vårt ønske var at avsenderen ikke skulle settes i et negativt lys og de som har mistet et barn skulle ikke føle seg støtt. Her skulle det ikke vises store triste barneøyne eller gravsteiner. Det kreative teamet, som inkluderer regissøren, fant raskt ut at vi ville vise noe vi fleste oppfatter som en hverdagssituasjon, men som likevel viser seg å være noe helt annet. Både for å bryte seernes forventninger og for å dramatisere at noe er revet vekk fra livene deres. Det var også viktig at situasjonen var autentisk for mange av dem som har opplevd noe av det verste som kan oppleves.
Resultat:
Den er veldig sterk og virkningsfull, sier Line Schrader i Landsforeningen uventet barnedød.
— Vi fikk flere henvendelser rundt tiden den ble vist. Den er også blitt mye sett og likt på Facebook. Vi har fått én tilbakemelding fra én som syntes den ble for sterk, men ellers har vi fått veldig gode tilbakemeldinger fra folk som selv har mistet barn.
Trenger du også hjelp til å komme deg på tv eller få vist din film på reklamefrie dager? Ta kontakt med en av oss her eller send oss en mail på hei@storybold.no