Rett domenenavn

Storybold: hvordan velge nettadresse?

Hvordan velge rett domenenavn?

Skrevet av Inger Marie Spange

Når man skal velge et domenenavn er dette viktige hensyn å ta:

Domeneendelse
Her i Norge bør du ha .no. Det er det folk søker på aller først. De fleste som kun hadde .com i starten, har derfor også lagt til .no. Price Waterhouse Cooper er et eksempel på det. Vi stoler gjerne mer på en nettside og en e-postadresse med .no enn en med hvilken som helst annen endelse. En annen ting er at det gir flere søketreff og det er mindre sjanse for at folk skriver feil i url-adressen (url er nettadressen. www.storybold.no er for eksempel en url). Men skal du også henvende deg mot utlandet er .com relevant å bruke, gjerne som et tilleggsdomene til det norske domenet.

Lett å huske
‘Alle’ vet at nettstedet til DNB er dnb.no. Logisk og lett å huske. Det er jo viktig for å få flere direkte treff. Derfor skal du ikke velge en adresse med merkelige forkortelser, bruke navn som kan forveksles med andre eller forandre bokstaver i ord og navn vi kjenner fra før. Hvis bedriften din heter såpe, er det ikke logisk for alle at de skal skrive saape.no.

Er relevant
Det betyr at domenenavnet må samsvare med bedriftsnavnet eller noe annet logisk som de skal finne på nettsiden. I Moss har vi en bedrift som heter Bassengspesialisten, men de har domenenavnet pools.no. De selger superfine bassenger og er dyktige på det. Men vi brukte faktisk femten minutter på å finne frem til riktig nettside. For når vi googlet bassengspesialisten, kom bare en konkurrent fra Sandefjord opp i søket. Vårt råd til dette firmaet vil derfor være å enten endre url-en eller å bytte firmanavn (Det første er som regel det enkleste), fordi vi som regel søker på akkurat det vi ønsker å finne. Slik finner du frem til et nytt firmanavn.

Enkelt å skrive
Så unngå punktum eller bindestreker. Det er alltid vanskelig å huske hvem som bruker det ene eller det andre eller om de bruker slike tegn i det hele tatt. I min hjemby har vi en lokalavis som heter Moss Avis. Et glimrende nyhetsmedium for alle som er interessert i lokale nyheter. Men for å finne denne avisen er det logisk for meg å skrive mossavis.no. Det gjør jeg nesten alltid, selv om de har hatt samme nettadresse i mange, mange år (antagelig har jeg litt tungt for det). Men søker jeg dette, får jeg altså ingen treff. Så prøver jeg med punktum. Til jeg kommer på at de bruker bindestrek … Altså, ikke lett å huske og ikke lett å skrive riktig.

Kort er som regel best
I alle fall så lenge det gir mening. Det er som regel ingen som husker forkortelser som fph, pht eller lignende. At Den Norske Bank forkorter navnet til DNB og at Price Waterhouse Cooper forkorter til PWC derimot, er logisk. For de bruker denne forkortelsen selv, både i logo, markedsføring og profilering. Og de har så stor grad av synlighet i markedet at vi klarer å gi forkortelsene en mening. Driver du et lite firma, uten stor grad av synlighet, vil du mest sannsynlig aldri klare å lære opp markedet ditt til å huske en forkortelse av firmanavnet ditt.

Unngå klisjeer eller floskler
Bruker du et ord i en url som er veldig vanlig og mye brukt, kan du ende opp med å konkurrere med mange andre på søk. Heter firmaet ditt ‘Hytte’, så søkes det etter det ordet 33.000 ganger per måned på google, og de som søker det ordet er antagelig ute etter noe helt annet enn nettsiden din. Heter firmaet ditt Hyttebakken, er det 20 andre søk på dette ordet per måned. Da er det lettere å betale seg opp på topp med google ads eller å bli funnet gjennom organiske søk. Så sjekk gjerne ut longtailversjoner av ord, når du skal finne relevante url-adresser.

Vær kreativ
Kreativitet er bra, men la alltid fornuften seire. Det er en grunn til at alle de andre reglene står listet opp først, som at det skal være lett å huske, lett å skrive.

Her kan du sjekke hvilke domenenavn som er ledige

Sjekk ut hva man søker etter på nett
Det er også alltid lurt å konferere med nettstatistikken før du velger deg et domenenavn. Vi gjorde den øvelsen da vi skulle finne frem til det beste domenenavnet for den nye nettsiden vi lager for Urnes stavkirke og verdensarvsenter.

Søketermen ‘Stavkirke’ har gjennomsnittlig 5400 søk per måned. Det er veldig mange søk.

Noen husker også navnet Urnes og søker konkret på ‘Urnes stavkirke’. Denne termen har gjennomsnittlig 1600 søk per måned.

Kunden ønsket opprinnelig å ha med ordet verdensarv i domenenavnet. Men det var faktisk ingen som søkte verdensarv i kombinasjon med Urnes (i så fall er det så få at google ikke lister de opp). Det finnes noen som kun søker ‘Verdensarv’. Den termen har gjennomsnittlig 110 søk per måned.

Konklusjon:
urnesstavkirke.no var domenet som vil være mest relevant for de som søker etter ’urnes stavkirke’, bare ‘stavkirke’ eller bare ‘Urnes’.

Som tilleggsdomene anbefalte vi å legge til urnesstavechurch.com som har gjennomsnittlig 320 søk per måned (720 i høysesong). 

Ta kontakt med våre strateger og vår webutvikler her:

Daglig Inger Marie Spange i Storybold
Inger Marie
Spange
Daglig leder | tekstforfatter

inger.marie@storybold.no
913 40 591

nyJohan
Johan B.
Johnsen
 Strateg | tekstforfatter

johan@storybold.no
481 17 888

carina02_web
Carina Custovic-Mælen
Informasjons-
designer

carina@storybold.no
481 17 888