Skrifttypene forteller hvem du er

Skrifttypene forteller hvem du er

 

Å velge riktige fonter (og design) bidrar til å bygge opp under den historien du ønsker å fortelle om deg selv.

Tekst: Inger Marie Spange

 

Bokstavenes utseende påvirker hvordan leseren oppfatter produktet eller avsenderen, viser en studie fra Wichita State University. Typesnitt som ikke passer produktets personlighet, fører til at du ikke blir godt likt, og å bli godt likt er egentlig det all markedsføring handler om, mener vi i Reklamebyrået Storybold.

 

Håndskrift

Bruk av fonter som simulerer skriveskrifter er en trend akkurat nå. Spesielt på nettsider fordi de tar vekk litt av det kalde, tekniske uttrykket. Varianter av håndskrifttyper, som akvarell- og grafittistilen, gir også inntrykk av menneskelighet og varme, lystighet og letthet. For mat- og restaurantbransjen kan disse være perfekte. I den industrielle verdenen passer disse typesnittene litt dårligere, og er du et forsikringsselskap eller noe annet veldig seriøst, bør du heller velge fontene som er beskrevet i avsnittet under.

No alt text provided for this image

 

Fonter med troverdighet

Studien slo nemlig fast at antikva-fonter, som Times New Roman og Cambria, og grotesk-fonter, som Arial, Myriad og Helvetica, oppfattes som mer troverdige enn de ovennevnte. Mennesker med stabile, nøkterne personligheter tiltales av disse. Mer leken typografi blir bedre likt av folk med en kreativ sjel.

Siden vi ble mer digitale har grotesk-fonter vokst i popularitet. Det er fordi de er mest lesbare, særlig på mobil. Men mange designere vender nå tilbake til antikva-fonter, fordi de er elegante, lesbare, rene og etterlater seg et troverdig inntrykk. Etter flere A/B-testinger valgte Reader’s Digest å skifte tilbake til serif-fonter i logo og typesnitt inne i magasinet. Reklamebyrået Storybold har redaktøransvaret for både den norske og svenske utgaven av Det Beste, og vi syntes det var et vellykket valg.

No alt text provided for this image

 

Geometriske skrifttyper

Det etterlatte inntrykket du vil gi, avgjør om geometriske skrifttyper passer. Trendy, futuristisk eller industriell er nøkkelord her. Geometriske skrifter passer best i store titler, som grafiske elementer eller i en logo. For de er ikke nødvendigvis designet med tanke på lesbarhet. Da vi som reklamebyrå designet logoen til AIM Norway, valgte vi bevisst et geometrisk typesnitt, for å illustrere den industrielle tilhørigheten.

 

Gøy med fonter

Lesbare fonter er ikke kjedelige. Du må bare utfordre deg selv litt mer. Forstørr, brekk opp og snu bokstavene på hodet. Du kan også bruke kombinasjoner av fonter som normalt ikke hører sammen. Se hva som skjer. Den eneste reglen er at inntrykket du gir som avsender må passe med mottagerens forventninger. Da forteller du en mer helhetlig historie, noe som hjelper deg til å bli bedre likt.