Organiske søketreff versus Googleannonsering
Klikk, og dermed salg, går til de som klarer å karre seg helt til topps på den første Google-siden som vises når noen har foretatt et søk. Selvfølgelig er det best å komme høyt opp i organiske søk, men det er vanskelig og tidkrevende. Det er ikke til å komme bort fra at betalt Googleannonsering er den aller, aller enkleste veien til toppen av søketreffene.
Så mens du skriver, justerer og venter på at SEO-resultatene dine – les mer om nettsider og SEO her – blir så bra at du står øverst på side én i de organiske søkene, bør du betale deg opp med Google annonsering. Ellers går du rett og slett glipp av mange salg.
Hvorfor er det så viktig å annonsere på google?
Vi kaller Googleannonsering rett og slett for 'å plukke de lavthengende fruktene først'. For det å hanke inn de som allerede er hyperinteressert i å kjøpe akkurat det du tilbyr, er mye lettere enn å selge til de som i utgangspunktet ikke er særlig interesserte.
De som søker etter en vare eller tjeneste på Google er allerede i kjøpsmodus. Søkeordsannonsering kalles derfor for etterspørselsmarkedsføring. Og etterspørselsmarkedsføring virker mye bedre enn all annen type markedsføring som bryter inn i våre andre oppgaver og fritidssysler, som kan være alt fra å se en film på tv, søke etter hva venner driver med på Facebook eller til å lese et tidsskrift. Så hvis du først skal putte penger inn i annonsering, skal du i alle fall begynne med Google søkeordsannonser.
Google annonsering versus Facebookannonsering
Promotering på sosiale medier er derimot forstyrrelsesmarkedsføring. Derfor konverterer vanligvis (konvertere betyr at handling blir til salg) en post på sosiale medier kun halvparten så godt som en Google søkeordsannonse. Med andre ord vil du tjene mer på en Google søkeordsannonse enn en Facebookannonse. Dessuten er Googleannonser ganske rimelige, i og med at du kun betaler for klikk. Det vil si at du kun betaler for de som faktisk er interessert i å vite mer, ikke for alle som ser annonsen, slik du gjør på Facebook.
Søkeordsannonser versus Google Displayannonser
Displayannonser er bannerannonser i ulike formater som blir vist frem til en ønsket målgruppe i Googles partnernettverk. Som kan være TV2, Dagbladet, Dagsavisen med flere. De fungerer med andre ord litt som en annonse på Facebook gjør. For Google Displayannonsering er forstyrrelsesmarkedsføring. Vi anbefaler å bruke Displayannonsering og promotering på sosiale medier når du skal gjøre kundene oppmerksomme på, eller minne dem på at de ønsker seg denne varen eller tjenesten. I Displayannonseringen, sånn som i promotering i sosiale medier, handler det om å presentere drømmer og smarte løsninger som skaper nysgjerrighet og kjøpslyst, eller å fortelle gode historier som bygger omdømme og tillit (som igjen fører til salg og mer lojale kjøpere, les mer om det her).
Google shopannonser
Google shopannonser er rubrikkene med produktbilder og priser som enten vises i toppen eller på høyresiden i nettleseren. Disse annonsene er også i kategorien etterspørselsmarkedsføring. For når brukeren søker på ordet 'sofa' får hun eller han presentert mange bilder av sofaer med pristilbud. Noe som kan gjøre det enda mer fristende å klikke seg inn på en ukjent nettside. Google shopannonser krever at du har en nettbutikk og en google merchant account.