INNHOLD TIL NETTSIDER

Når Google gjør omfattende endringer i algoritmene sine, får de eget navn. La oss presentere Panda, Penguin og Hummingbird, som er de tre største endringene det siste tiåret. Ved å bli litt bedre kjent med hvordan disse ‘tenker’, er det gode muligheter for at hjemmesiden din klatrer oppover i listen over søkeordsresultater.

Tekst: Inger Marie Spange

Sider med høy kvalitet på innholdet blir bedre rangert av Google
Sider med høy kvalitet på innholdet blir bedre rangert av Google

Bruk synonymer på nettsidene

Algoritmen Hummingbird gjør at Google bedre forstår språkets innhold. Enkelt forklart, så kobler den sammen synonymer. For eksempel skjønner den at rabatt, salg og billig er omtrent det samme som tilbud og kan derfor vise deg tilbud på jakker, når du søker etter billige ytterklær. Derfor er det også lurt å bruke synonymer på de stedene Google snuser etter hva siden din inneholder. Bruk ulike synonymer i url, title, description, overskrift, lenketekst, i tekster som ingress, brødtekst og menyvalg og i alternativ tekst på bildene. 

 

Design nettsiden for blinde

Et godt tips når det kommer til webdesign er å legge til rette for at nettsiden skal kunne leses av en blind person. Den blinde skal kunne skjønne hva siden handler om via å få opplest bildeteksten, titlene og ingressen og personen skal skjønne hva avsnittene handler om gjennom beskrivende mellomtitler og så videre. Lenkene må også være fullt ut forståelige. Grunnen er at søkemotorene er blinde, så hvis ikke en blind person kan lese innholdet på nettstedet ditt, kan heller ikke Google det. 

 

Visuelle søk med Google lens

En annen grunn til å bruke alternativ tekst i bildene, er at flere og flere bruker bildesøk til å lete opp produkter de er på jakt etter. Google lens kan søke opp lignende produkter når brukeren tar et bilde av for eksempel en jakke. Da finner søkemotoren frem til og presenterer brukeren for lignende klesplagg. Uten gode alternative bildetekster, vil ikke dine produkter bli vist i et slikt søk. 

 

Gode lenker

Algoritmen Penguin putter sider med dårlige lenker nederst i bunken. Før kunne du nemlig oppnå høyere rangering ved å opprette tulle-nettsider og lenke til hjemmesiden din fra disse. Den gang ga massevis av lenker høyere plasseringer, helt ukritisk. Vi kan love deg at Google er langt fra ukritisk lenger. Har du meningsløse lenker, havner du bakerst i visningskøen. Derfor er det bare en ting å gjøre: slett, slett, slett! Så er det å sette seg ned, tvinne tommeltotter og håpe at siden din hopper oppover i neste indeksering (for denne indekseringen skjer visstnok ikke like ofte som de andre).

 

Publiser bare innhold av høy kvalitet

Den aller viktigste å ta hensyn til, mener vi, heter Panda. For algoritmen Panda handler om godt innhold, som vi også er genuint opptatt av. Panda sørger rett og slett for at kvalitetssider rangerer over dårligere nettsider. For målet til Google er kun en ting: Å sørge for at brukerne finner nøyaktig det de leter etter og ikke masse annet tull. Kvalitetsnettsteder blir derfor vist før dårligere sider og rett ut dårlige nettsteder kan risikere å ikke bli vist til noen. Og det gjelder uansett om du prøver å betale deg opp med Google Ads. De beste og mest relevante nettsidene havner på toppen og betaler absolutt minst for hvert eneste klikk, de aller dårligste får kanskje ikke visninger i det hele tatt.

 

Googles egne kvalitetskrav til innhold

Storybold gir deg her en oversettelse av listen som Googles egne utviklere bruker som kvalitetsrettesnor, når de skriver koder som skal sniffe opp godt innhold. Bruk disse spørsmålene til å vurdere kvaliteten på nettsiden din eller en artikkel som skal publiseres på hjemmesiden.

Kan du stole på informasjonen som er presentert i denne artikkelen?
• Er artikkelen skrevet av en ekspert eller en entusiast som kjenner temaet godt, eller er den mer overfladisk?
• Har nettstedet ditt dupliserte, overlappende eller overflødige artikler om samme eller lignende emner med litt forskjellige søkeordvarianter?
• Vil du være komfortabel med å gi kredittkortinformasjonen din til dette nettstedet?
• Har artiklene stave-, stilistiske- eller faktafeil?
• Er emnene skrevet med tanke på faktiske interesser hos nettstedets lesere? Eller er innholdet kun generert for å prøve å rangere godt i søkemotorene?
• Tilbyr artikkelen særegent innhold eller unik informasjon, originale utredninger, ny forskning eller frittstående analyser?
• Gir siden betydelig verdi sammenlignet med andre sider i søkeresultatene?
• Hvor god eller omfattende er kvalitetskontrollen på innholdet?
• Beskriver artikkelen begge sider av en sak?
• Er nettstedet en anerkjent autoritet på sitt område?
• Blir innholdet masseprodusert av, eller outsourcet til, et stort antall publisister? Eller er innholdet spredt utover et stort nettverk av nettsteder, slik at individuelle sider, artikler eller nettsteder ikke får så høy oppmerksomhet eller vedlikehold?
• Ble artikkelen redigert godt, eller virker den slurvete og rasket sammen?
• Vil du stole på informasjon fra webstedet hvis du har et helserelatert spørsmål?
• Tenker du på nettstedet som en solid og trygg kilde når noen nevner det med navn?
• Gir denne artikkelen en fullstendig eller omfattende beskrivelse av emnet?
• Inneholder denne artikkelen innsiktsfull analyse eller interessant informasjon som ikke er åpenbar?
• Er dette en side du vil bokmerke, dele med en venn eller anbefale?
• Har sidene for stor andel annonser som distraherer eller forstyrrer hovedinnholdet?
• Kunne du forvente å se denne artikkelen i et trykt magasin, leksikon eller bok?
• Er artiklene korte, svake eller mangler den nyttige detaljer på en aller annen måte?
• Er webstedet produsert med stor møye og med finesser? Eller er den ikke så grundig?
• Vil brukere klage hvis de ser sider fra denne websiten?

Kilder: