Designbyrå: Slik finner du ditt designuttrykk

Design er bra business. Å kontakte et designbyrå kan derfor være lønnsomt.
Et godt design kan gi deg flere kroner i kassa. Å bruke et designbyrå kan derfor være lønnsomt.

Slik kan du finne ditt designuttrykk

Du skal ha ny visuell profil med logo, farger, fonter og alt som hører med. Men hvordan velge rett uttrykk?

Vi i Storybold designbyrå starter alltid med å ta for oss de faktaene og opplysningene vi kan få tak i, for å danne oss et bilde av de store linjene før vi velger en retning. 

1. Hvem er målgruppen din?

For å kunne velge riktig design må vi først vite litt om målgruppen. Hvem er den typiske kjøperen av dette produktet eller tjenesten? Vi vil også prøve å se hva slags verdier den typiske kjøperen har. Om det er en kvinne, en mann, alder, utdannelse, karriere, inntekt og livsstil kan ha en betydning for uttrykket som skal velges. Skal du designe for en som elsker soppturer i skogen, vil du sannsynligvis gjøre det annerledes enn hvis du skal designe for en som lever for rally eller motorsykkelkjøring. 

Et godt verktøy kan være å lage en persona: Å lage en persona betyr å lage en tenkt karakter i din målgruppe. Dette gjør du for å bygge empati og forståelse for forbrukeren og som gjør det lettere å huske og forstå hvorfor man skal styre mot akkurat dette designkonseptet. Personaen bør representerer de typiske behovene, målene, adferden og handlemønstre for denne målgruppen. 

I følge Norman Nielsen Groups skal gode personaer inneholde dette:

  • Demografiske detaljer, som alder, sivilstatus, inntekt
  • Personlige detaljer, som en kort biografi, et bilde og et navn
  • Andre detaljer, det kan være informasjon om hva personen tror de vet og forstår om produktet, nettsiden eller tjenesten din, smertepunkter (tenkte eller ekte problemer) og hva de føler for oppgaven de er nødt til å utføre (kjøpe, bestille eller lignende).
  • Mål og motivasjoner for å bruke ditt produkt eller tjeneste
  • Adferdsdata om hvordan personen vanligvis agerer når de bruker ditt produkt eller tjeneste

2. Hva slags status skal tjenesten eller produktet ha?

Du har sikkert lagt merke til at billigprodukter har skarpere farger og et mer glorete design enn høystatusprodukter. Dette er virkemidler et designbyrå bruker helt bevisst. For uten å måtte tenke oss om, så tolker vi glorete produkter og design som lavstatus og billige. Ved å velge riktig design kan du derfor få overført et budskap raskt: Ser det dyrt eller billig ut, hva kan jeg forvente å betale? 

Dette bør du ta hensyn til her:

  • Målgruppepreferansene: Vil målgruppen ha billigvarer eller høystatusprodukter? Hva er betalingsviljen?
  • Konkurrentene: Hva gjør konkurrent nummer én, den du ønsker å slå på sikt? Kan du skille deg fra denne ved enten å gå opp eller ned en ‘prisklasse’ designmessig?
  • Hva slags kvalitet har produktet ditt? Er det ikke av topp teknisk kvalitet, vil du vanskelig få omsatt det som et høystatusobjekt.
  • Selskapets eller produktets historie. Lang historie borger for kvalitet og soliditet.
  • Trender som er på vei ut og trender som kommer. Ikke lag design for gårsdagen, uansett hva du lager.

3. Hvilken verden tilhører du? 

Vi har kun tre minutter til å fange leseren eller seerens oppmerksomhet. Derfor må designet ditt bidra til å identifisere det du selger. Hvis det tar for lang tid for hjernen å oversette designet og få det til å passe med det du selger, kan de gå glipp av hele budskapet.

Ser designet ditt ut som om du selger verktøy, mens du egentlig skal selge skjønnhetsprodukter eller barnehagetjenester? Ja, da får du mest sannsynlig et problem med kommunikasjonen og forståelsen. Et profesjonelt designbyrå vet at designverdenen for skjønnhetsprodukter ser annerledes ut enn den gjør for mekanisk industri eller barnehager. 

Tips til å definere din designverden: For å finne riktig designuttrykk kan du for eksempel bruke figurene Lumumma og Takete. Begrepene Lumumma (opprinnelig Maluma) og Takete er rundt 100 år gamle og stammer fra en tysk gestaltningsterapeut. Han fant ut at uansett hvor forsøkspersonene kom fra i verden, så tolket de disse symbolene på akkurat samme vis. 

Lumumma er rund i formen og ordet har en ‘myk’ klang. Vokaler bidrar til å gjøre ord mykere. Konsonantene er heller ikke skarpe slik de er i Takete. Lumumma-uttrykk brukes når du skal gjøre noe menneskelig, varmt og innbydende. Takete er, både i lyd og form, kantete, spisst og sterkt, som en raggete stjerne. 

Tenk nå etter om målgruppen, bedriften og/eller produktet passer best inn i Lumumma eller en Takete-verden. Velg et design som harmonerer med dette.

4. Tilpass designspråket

Når du har bestemt deg for målgruppe, verdistatus og hvilken verden din bedrift eller produkt tilhører, må du tilpasse designspråket til dette. Du lykkes best om navn, logo fonter, farger og designelementer (og ikke minst innhold) snakker samme språk. 

Skal du designe for en Takete-verden, bør du velge en sterk og kraftig grotesk font, kanskje med et industrielt preg, slik Power har gjort. 

Her kan du bruke tunge, kraftige farger og gjerne i kombinasjon med svart eller grått. 

I Lumumma-verdenen kan du velge mykere skrifttyper som Antikva, skriveskrifter og håndskriftvarianter. Fargene er her lysere og muntrere i uttrykket.

5. Lag et mood board

Der du limer opp (f.eks i et program som Pinterest eller på et ark) de bildestilene, fargene formene og fontene du mener passer din målgruppe, status og produktverden. 

6. Test resultatet 

Før du går i gang med skissene, er det fint å teste moodboardet på noen som er typiske representanter for din målgruppe. Da får du sikkert flere innspill på hva som tiltaler dem og ikke. 

7. Skissearbeid

Velg så ut noen av elementene som kundene likte og prøv å vri dette til et design som passer ditt produkt eller en tjenestene. 

For eksempel kan du prøve å lage en logo i samme stil som du har funnet i et annet design eller i en annen logo. Prøv ut noen av fontene du har funnet frem til. Forstørr, forminsk og stiliser noen av elementene fra moodboardet til å bli grafiske dekorelementer. Her handler det om å klippe, lime, vri, vrenge og teste ulike løsninger til du finner retningen.

8. Når du skal designe en logo

En logos funksjon er gjenkjennelse. En logo betyr som regel ingen verdens ting, før du begynner å ‘fylle den med innhold’. Hva den til slutt skal stå for kan du altså være med å påvirke. Hvilke historier du forteller om merkevaren din, vil kunden til slutt også forbinde med merkevaren. I alle fall så lenge du leverer på løftene du gir og forventningene du skaper i din historiefortelling. For gjør du ikke det, vil kundene uansett danne sin egen oppfatning, og da hjelper det lite hva slags historier du forteller. Leverer du et dårlig produkt, kan det faktisk være like greit å si det som det er, slik Rent a Wreck, gjør. Da forventer kundene et vrak, men de opplever noe som likevel er bedre enn det, og da blir de også fornøyde.

9. Test, juster og revider

Test, juster og revider underveis i skisseprosessen også, til både du, målgruppen og kunden er fornøyd med resultatet. 

Ta kontakt med oss her, så hjelper vi deg med å finne ditt designuttrykk

TORE
TOMAS
CARINA
Informasjonsdesigner

carina@storybold.no
913 10 940