Trend 2020 Bekvemmelighet – verdens største trend

Sosiale medier påvirker våre handlemønstre. Underholdning er en vinner. Her illusrtert med en telefon holdt frem under en konsert

Bekvemmelighet – verdens største trend

Vi vil ha det enklere. Derfor ser vi nå mer av abonnementstjenester på alt fra biler til sokker. Vi finner produkter enkelt med visuelle søk. Vi vil også fikse mest mulig på ett og samme sted og få raske svar. Storybold har tatt en titt på trendene for 2020.
 
Tekst: Inger Marie Spange
Visuelle søk og abonnementstjenester

Du kjenner sikkert til stemmestyrte søk, som Siri. Men kjenner du til visuelle søk? Ved hjelp av Google Lens kan du ta bilde av en ting du liker og enkelt finne tilsvarende produkter på nettet. En annen ting som gjør livet vårt enklere er abonnementstjenester. Streaming av filmer og serier, musikk og spill er blitt dagligdags for de fleste, men abonnementer på alt fra måltidsbokser til undertøy, biler, bøker og kaffe har tatt av i USA. Markedet vokser også for hakkede salater, halvstekte pizzaer og abonnementstjenester.

Fiks ‘alt’ i en butikk

Vi kjøper blomster på bensinstasjonen, brød fra bakeren på butikken, smykker og vesker i skobutikkene og tøy i interiørbutikken. I turbutikkene Chillout i Moss, Trondheim og Oslo, kan du nå kjøpe ryggsekk og lunsj samtidig. Mange butikker har nemlig skjønt dette: Vi forbrukere har det travelt, vi rekker ikke over alt og vil gjerne ha alle våre problemer fikset på ett og samme sted. Vi kan derfor vente oss flere bransjeglidninger i årene som kommer.

Mat og drikke er en av de store opplevelsestrendene.
Sosiale medier påvirker valg

Vi gjør mer av det som tar seg bra ut i sosiale medier. Mat og opplevelser er en vinner. Det er de nye kjøpesentrene i USA, som har gode spisemuligheter og treningssentre, som gjør det best. Mange av de gamle, som hadde massevis av varer på en flate, er nå blitt lagt ned. Kjente merkevarer som Ralph Lauren har åpnet fasjonable kaffe- og cocktailbarer i Chicago, New York, Paris og London. Selv Ikea vurderer å åpne flere spisesteder i de større byene.

Underholdning er en vinner

Klimasaken påvirker også hvordan vi handler. Før har vi gjerne vist status gjennom å eie fine ting. Nå er gode ting viktigere. Det har skjedd et skifte fra mere til bedre. I stedet for ting og saker ser vi derfor et økt forbruk av god mat, kaffe, reiser, restauranter, hoteller, opplevelser og ting som sparer tid i hverdagen. Trenden er at vi legger igjen mer i underholdningsindustrien enn på materielle goder.

Produkter kun for deg

Å eie noe som ingen andre i verden har, er et symbol på luksus. Både på nett og i fysiske butikker tilbys tilpasset kjøp. Datteren min kjøpte seg for eksempel hårsjampo og balsam på nettet i fjor høst, etter først å ha gått gjennom et spørreskjema og krysset av for hårtype, tykkelse, farge, lukt og hvilke resultater hun ønsket seg av produktene. Produktene som ble brandet med min datters navn, kostet omtrent det samme som andre frisørmerker, og de var vel så bra, om ikke bedre. Håret ble i alle fall veldig fint. Andre eksempler på unike produkter, er skreddersøm, endring og tilpasning av brukte klær, og klær påsydd egne monogrammer og mønstre.

Trend 2020 illustrasjonsbilde. Vi bruker oftere visuelle søk
Flere og flere fysiske oppgaver blir robotiserte og på nett tar vi i bruk 360-filmer og visuelle søk.
Vær levende

Et av de siste funnene, er at vi responderer bedre når vi ser en 360 graders film av interiøret i en bedrift eller en butikk. Kanskje fordi folk synes at det å gå inn på et ukjent sted, kan virke litt skummelt? Det er i alle fall registrert at 360 graders filmer oftere fører til en handling, som for eksempel mer besøk. Slike filmer, i tillegg til virtual reality og augmented reality (VR og AR), spørrekonkurranser og avstemninger, er eksempler på interaktivt innhold som er en økende trend. Gigamerker som Target og Amazon har lansert AR-funksjoner som lar shoppere fotoplassere møbler i hjemmene sine. Vi vil også ha raskere svar, så chatteboter og chatteapper har vi ikke sett slutten på. Ettersom mer og mer blir digitalisert, desto mer ser vi ut for å sette pris på både personlig og levende markedsføring.

Mer bruk av synonymer på nett

Dette er litt gammelt nytt, men vi gjentar det likevel, siden det er viktig: Google tilføyer 600 endringer til algoritmene sine hvert år. Når de gjør store endringer får de også et navn. De tre største de siste årene heter Panda, Penguin og Hummingbird. Panda sørger for at kvalitetssider rangerer over dårligere nettsider. Penguin putter sider med dårlige lenker bakerst i køen. Målet med Hummingbird-algoritmen er at Google bedre skal forstå brukernes spørsmål. Når du for eksempel søker på ‘salg på sko’, så skjønner algoritmen Hummingbird at den også skal vise deg sider med ‘tilbud sko’ og ‘rimelige sko’. Derfor er bruk av synonymord viktige. Det er syv steder på nettsiden du kan legge inn beskrivende ord, så pass på å bruke ulike synonymer her: url, title, description, overskrift, lenketekst, tekst (ingress, brødtekst og menyvalg) og i alternativ tekst på bildene.

Design nettsider for blinde

En søkemotor er i utgangspunktet blind. Det skal du tenke på når du designer nettsider. Legg inn alternative tekster i bilder slik at Google kan få ‘lest dem opp’, på samme måte som de blinde får den lest opp. En annen grunn til å bruke alternativ tekst på bildene er at flere og flere bruker bildesøk til å finne ønskede produkter. Google synes fremdeles at lengre tekster er bedre enn korte, bare husk at lange tekster må ha tydelige mellomtitler (slik at Google forstår hva avsnittet handler om).

Flere butikker, dårligere marginer

DN rapporterte at 541 aksjeselskaper innen varehandelen gikk konkurs eller ble tvangsavviklet i det første halvåret av 2019. Vi spår at antall fysiske butikkstengninger vil fortsette å øke. Dette fordi vi kjøper mer og mer på nett, men også at antall online åpninger er høyere enn fysiske stengninger, slik at vi forbrukere samlet sett har flere butikker å velge mellom i dag enn tidligere. Det blir dermed flere å fordele shoppingkronene på, det blir mindre inntekter på de fleste, som igjen fører til at flere går konkurs.

Butikkfortellinger

Sentre og fysiske butikker må bli det motsatte av nettet, det vil si levende, tett på og personlige. Her skal det skrus opp for service og opplevelser, og spisses inn mot alt det du ikke kan få via telefonen. Her spiller mat og drikke en stor rolle.

Det blir mer fokus på ’storetelling’ eller butikkfortellinger i de fysiske butikkene. Det vil si at opplevelsen skal være personalisert, det skal legges vekt på interaktivitet og eventer, og det er de skiftende fortellingene som gir trafikk.

Illustrasjonsbilde trender 2020
Shopping sentre må by på opplevelser og personlig service, alt du ikke kan få via en telefon. Her er et bilde av akvariet i Dubai Mall.
Selfie-spots og aktiviteter

Nettopp fordi vi ikke har like stor grunn som før, til å gå ned i byen for å handle, må vi fortsette å bygge de gode opplevelsene – og selfie spotsene – i bykjernene våre. Men når vi først har tatt turen til byen, synes vi tross alt at det er mye koseligere å gå og kikke i en fysisk butikk enn å handle i en nettbutikk. I Moss er overdimensjonerte stoler, skøytebane og lekepark midt i sentrum fine eksempler på selfiespots og aktiviteter. Til neste år skal det også bli lys i Mossefossen og tursti langs elva, alle slike tiltak vil bidra til mer levende bysentre.