Webinar gir nye leads

Webinar er et godt markedsføringsverktøy

Webinar: Slik gjør du det

Med webinar kan du skaffe nye leads, øke troverdighet, styrke merkevaren din og generere godt innhold til nettsider og nyhetsbrev. Flere har nå begynt å benytte seg av webinar. I februar var det 5000 som søkte etter webinar på nettet mot 20.000 i mars og 14.000 i april.

Hva er et webinar?

Et webinar er et slags digitalt seminar. Webinarer kan bestå av to personer som diskuterer et tema, en paneldebatt eller en person som snakker til kamera. Noen benytter seg av kun presentasjoner (noe vi ikke anbefaler), bruker bare seg selv eller kombinerer disse to. Det beste er om webinaret føles som et personlig møte, men gjerne støttet av visuelle elementer.

Du kan godt ta opp et webinar på forhånd, men ofte går de live og har funksjoner som gjør at publikum kan gi tilbakemeldinger eller stille spørsmål underveis.

Hva bør et webinar tilby sitt publikumet?
  • Hovedhensikten er å overføre en eller annen form for kunnskap. De beste webinarene svarer på spørsmål eller løser problemer som publikumet deres har.
  • Konsentrer deg om ett emne og spiss det så mye som mulig. Ingen klarer å konsentrere seg lenge på nett.
  • Husk at publikumet ikke bryr seg særlig om hvem du er. Deres mål er å få løst en oppgave (eller problem) som de eller bedriften deres sliter med.
  • For å bygge tillit bør du være hundre prosent sikker på fremføringen og det du skal si.
  • Vær ærlig om hva publikumet ditt får ut av å følge dette seminaret. Hvis du overselger, kan de bli skuffet, og du mister deres tillit.
  • Gi publikumet en oversikt over emnene dere skal gå gjennom
  • Ikke alle orker å følge et webinar til the bitter end. Så presenter gjerne noen cliffhangere tidlig i løpet. For eksempel: om noen minutter skal vi snakke om …, vise deg hvordan … eller gi deg tilgang til …

Storybold hjelper deg med å dramatisere budskapet, slik at det fremstår som mer interessant, samt å spisse innholdet til et relevant fagområde. Send oss en mail, så tar vi en uforpliktende prat.

Fallgruver
  • Det er vanskelig å både holde foredrag og samtidig følge med på teknologien. Er lyden skrudd)på og er du sikker på at du virkelig er live? Skaff deg gjerne litt teknisk bistand, så kan du heller konsentrere deg om innholdet.
  • Ikke overselg innholdet, det vil bare irritere tilhørerne.
  • Husk at det kan oppstå forsinkelser på nettet. Så ikke gå for fort frem. Det kan gå flere sekunder fra du trykker på neste slide til publikum ser den.
  • Vær engasjerende og bruk hele kroppen når du foredrar. Det er vanskelig, for du får liten respons (og du bør ikke spørre etter den heller). Det er en ferdighet å kunne klare å se rett inn i kamera. Så vurder nøye om webinarer passer for deg.
  • Når du trykker på opptaksknappen eller live-knappen, vil hjertet begynne å slå fortere. Trening hjelper. Og hvis du tar opp foredraget på forhånd, kan du jo starte opptaket litt før, slik at pulsen rekker å senke seg noe før du går ‘live’.
  • Test alt før du går på nett, når webinaret har startet er det for sent.
  • Sett kamera på en tripod eller bygg opp webkameraet, slik at du ikke får undervinklede bilder.
  • Ikke bruk øretelefoner med Bluetooth teknologi. De kan ha en tendens til å hakke, lagge og falle ut.

Dette må du ha:
  • God internet-tilgang
  • En god mikrofon. Lyd er viktigere enn bilde.
  • Et stativ til mobiltelefonen, kameraet eller webkameraet.
  • Et sted eller en landingsside der publikumet kan registrere seg for webinaret. 

Storybold har stativer, studiolys, gode kameraer og mikrofoner, og kan derfor hjelpe deg med å produsere webinaret ditt. Vi kan også lage en landingsside med registreringsskjema. Ta kontakt, så finner vi løsninger som passer for deg.

Hvordan markedsføre Webinaret?
  • Start med å lage en landingsside som promoterer webinaret, foredragsholderne, dato, tid og med en call to action for å få folk til å registrere seg.
  • Tirsdager skal være en av de beste dagene for å promotere webinarer, I følge GoToWebinar sin rapport.
  • Bruk sosiale medier til å spre informasjon om webinaret. Hvis du lager en unik hashtag kan du bruke denne når du kommuniserer med publikumet ditt.
  • Send mer enn én påminnelse med nedtelling til seminaret.
  • På selve dagen, send ut e-poster med direkte linker til webinaret.
  • Når du bør holde webinaret kommer an på publikumet. Men en undersøkelse utført av ON24, indikerer at de beste dagene er tirsdager og onsdager mellom 10 og 11.
  • Send også en link av webinaropptaket til de som ikke hadde mulighet for å delta likevel.
Webinar programmer

Valg av løsning handler om hvor mange som skal delta på webinaret ditt. Bruk et program med et enkelt brukergrensesnitt.

Mange her i Norge bruker amerikanske Zoom. Det er intuitivt, og holder du et webinar som er under 40 minutter, er det også gratis. Det er også like enkelt å ta i bruk for deg som holder et webinar som for tilhørerne å delta. Ønsker du å presentere et forhåndsopptak av et webinar, kan du dele filmen med publikumet idet du går live. Du kan også kjøpe deg opp og få tilgang til en plattform der du kan lagre sendte webinarer. Publikum kan der fortsatt få tilgang gjennom å registrere seg. Du kan også registrere deltagere på din egen landingsside og sende dem linken før webinarer starter.  MS Teams er også et godt webinaralternativ.

Her er en liste over noen webinar-programmer:
Livestorm
Webcast
Clickmeeting
Webinars
Go brunch
Zoom
MS Teams
Gotomeeting
WebinarNinja
Demio
JetWebinar
Gotowebinar
WebEx
GetRepsons
Livestream
BigMarker
Easywebinar
Everwebinar
Getresponse
Adobe Connect
Webinarsonair 
Google hangouts
Anymeeting
Dacast